Sok iparágban a gyártás a koronavírus járvány áldozatául esett. Németország legnagyobb tésztagyárát, az Erfrurter Teigwaren GmbH-t azonban ez nem érintette. Az új készáruraktárukban, amelyet a Maintrans logisztikai szolgáltató üzemeltet, a Jungheinrich automatizálási megoldását választották.
A tészta bármilyen formában a kedvenc ételek egyike. Németországban fejenként 8 kilogramm tésztát fogyasztanak egy év alatt. Normál körülmények között is napi 24 órában üzemel a tésztagyár és az éves kibocsátás közel 100 000 tonna. A vállalat nem forgalmaz saját márkaként termékeket. Az élelmiszerboltok vagy diszkontláncok polcain található sajátmárkás termékek viszont nagy valószínűséggel az erfurti tésztagyárban készülnek. A koronavírus járvány kitörése óta a tészták iránti kereslet robbanásszerűen megnövekedett. Az élelmiszerüzletek polcait nem győzik feltölteni termékekkel, azok máris elfogynak. – A fogyasztók készletező felvásárlása, pánikvásárlása miatt folyamatosan szállítanunk kell, és ez óriási kihívás a gyártás, valamint a logisztika számára – nyilatkozta Stephan Kürsten, a Maintrans ügyvezetője.
Az együttműködés alapja a bizalom
A rendkívüli módon megnövekedett igény kiszolgálására a legmodernebb gyártóeszközökre és jól szervezett logisztikára van szükség. Az erfurti tésztagyár mindkettővel rendelkezik. 2017-ben közvetlenül a régi üzem mellett építették fel az új gyáregységet. A nap 24 órájában készülnek itt a különböző alakú és méretű tészták: spagetti, orsótészta, csőtészta, metéltek és levestészták – csak a legismertebbeket említve. Az 500 grammos tasakok töltése teljesen automatizáltan történik, majd a készáru kartonokba kerül, végül raklapokra és szállítószalagon a raktárba. Ott a Maintrans Logistik GmbH veszi át a további feladatokat. A logisztikai szolgáltató 2010 óta szervezi a teljes logisztikát a tésztagyár számára. Az erfurti tésztagyár és a Maintrans között rendkívül szoros az együttműködés, amely a bizalomra épül. Az elmúlt évek növekedését és terjeszkedését partnerként, kéz a kézben érték el.
Helytakarékos raktározás
A második üzem építésekor mindkét partner számára világossá vált, hogy szükség van egy új raktárra is. Az eddigi megoldás, a külső, különálló raktár, amelyet ingajáratban szolgáltak ki a targoncák, a kapacitás további növekedése mellett nem volt fenntartható. Az új üzemnek mind a régi, mind az új gyártással közvetlen összeköttetésben kell lennie, valamint le kell fednie a készáru-, a készletraktárt és a kiszállításra váró áruk raktárát is. Emellett itt kellett helyet megoldást találni a készáru előkészítésére is, de mindehhez kevés hely állt rendelkezésre. Mindössze 5760 négyzetméter terület volt szabad az erfurti térségben az új raktár megépítésére. A beruházás másik fő szempontja pedig a hatékonyság növelése volt.
Intralogisztikai megoldás a Jungheinrichtől
A hamburgi Jungheinrich AG kapta a megbízást, hogy nagy teljesítményű és helytakarékos raktárlogisztikai megoldást szállítson egy kézből. A projekt alapvető célkitűzése már a kezdetektől a folyamatok automatizálása és digitalizálása volt. A Maintrans nagyfokú folyamatbiztonságot kívánt elérni, különösen a visszatérő rutinfolyamatoknál. A Jungheinrich szakértői egy olyan megoldást fejlesztettek ki, amely ebben a formában egyedülálló: a rendszer lelke egy szatellit kocsis állványrendszer, amit Jungheinrich EKS 215a típusú önvezető targoncák teljesen automatikusan szolgálnak ki.
Szatellit kocsik kompakt állványrendszerben
Az új raktárcsarnok hossza 130 méter, szélessége 55 méter. Középen egy hosszú munkafolyosó található, ahol két EKS 215a típusú önvezető komissiózó targonca végzi automatikusan a raklapok szállítását. Jobbra és balra tőle került telepítésre egy 14 méter magas szatellit állványrendszer, melynek kapacitása 26 000 raklaphely, és ami a legfontosabb csatornánként 19 raklapot lehet egymás mögött betárolni. A csatornákon belül a raklapok szállítását úgynevezett raklaphordozók – Under Pallet Carrier (UPC) – végzik, amelyek önállóan a raklap alá állnak, felemelik és mozgatják azokat a csatornán belül előre, illetve hátra. A ki- és betárolás során a meghatározott sorrend betartása rendkívül fontos, és maximálisan kihasználható a rendelkezésre álló felület. Más állványmegoldásokhoz képest ugyanakkor ugyanakkora területen jelentősen több raklap tárolható.
Raklapok félautomata be- és kitárolása
A ki- és betárolási folyamat során az EKS 215a típusú önvezető targoncák leemelik a készre csomagolt raklapokat a gyártósortól a raktárig húzódó szállítópályáról, és egészen addig a pontig szállítják, ahol az adott raklapot az állványba be kell tárolni. Ott a targoncakezelők tolóoszlopos targoncákkal átveszik a raklapokat és a WMS által megadott csatornába helyezik. A kezelők munkáját a Liftnavigation félautomata magasság-előválasztó rendszer segíti, amely megkönnyíti nagy magasságban a ki- és betárolást, hiszen 14 méter magasságban kell dolgozni!
Az állványrendszer csatornáiban a szatellit kocsik veszik át a szállítást. Összesen 6 szatellit kocsi működik az erfurti raktárban, és ezeket a tolóoszlopos targoncák helyezik be az állványcsatornába. Ott aztán önállóan bejárnak a raklap alá és a folyosón belül elvégzik a ki- és betárolást. Amikor egy szatellit kocsi a megbízást elvégezte az egyik folyosóban, a tolóoszlopos targonca áthelyezi a következő folyosóba.
Az UPC a Jungheinrich logisztikai interfésszel kapcsolódik a raktárirányítási rendszerhez. Ez a speciális köztes eszköz továbbítja az információt és segíti a már meglévő rendszerkörnyezetbe a gyors és egyszerű integrációt úgy, hogy a WMS funkcióiban nincs szükség változtatásra. A mindenkori megbízások egy kétoldali rádiós összeköttetésen keresztül jutnak a UPC-hez. A lítiumionakkumulátorok akár 10 órás folyamatos működést biztosítanak a szatellit kocsiknak. Bármely 230 voltos csatlakozóaljzatnál tölthetők. A folyamatos 24 órás üzemeltetés biztosításához az akkumulátortér úgy került kialakításra, hogy a csere másodperceken belül elvégezhető legyen.
Az AGV-k tehermentesítik a dolgozókat
Az EKS 215a gép, amely az árubevételezéstől a raktárig szállítja az árut, egy önvezető targonca, amelynek alapja a Jungheinrich elektromos vertikális komissiózó targoncája. A hamburgi székhelyű konszern kizárólag már jól bevált, szériagyártású gépeket automatizál. A targonca reflektorpanelek segítségével, lézernavigációval tájékozódik a csarnokban. Automatizálási és navigációs egységekkel kiegészítve az EKS 215a kezelő nélkül képes elvégezni a szállítási feladatokat, és különösen gyakran ismétlődő, standard feladatok elvégzésére alkalmas. Ezzel jelentősen csökken a hibalehetőség és nő a hatékonyság, valamint munkaerőhiány esetén tehermentesítik a rendelkezésre álló munkaerőállományt. A dolgozók így a fontosabb feladatok elvégzésére több energiát szánhatnak. Az EKS 215a vegyes üzemeltetésben használható manuális vezérlésű gépekkel és kézi munkát végző dolgozókkal együtt. A TÜV által tanúsított CAN-Bus vezérlés, valamint a hajtásirányban és teherirányban felszerelt személyvédelmi szkennerek biztonságot garantálnak a raktár, a dolgozók és az áru számára, amelyek a menetsebességtől függően folyamatosan pásztázzák az automata gép környezetét. Amennyiben az AGV akadályt észlel, megbízhatóan megáll.
Teljes körű 24 órás szerviz
A gépek készre állása folyamatosan biztosított, mivel a Jungheinrich full-service szerződést kötött a Maintrans-szal valamennyi gépre, és a hét minden napján, 24 órában készen áll a Jungheinrich 13 szerviztechnikusa, akik között hetente felosztásra kerül a technikai ügyelet. Elakadás, probléma esetén a Jungheinrich munkatársai a bejelentést követő 4 órán belül a helyszínen vannak, hiszen az üzem nem állhat le. Az erfurti tésztagyár termékeit 226 év után is ugyanúgy szeretik a fogyasztók.